Koersavond Goodie Bag

Op energieke wijze en met een flinke dosis humor trok Erik Scherder ons mee op tour in het brein! Om die goede vibe van de Koersavond nog even lekker op te pakken is hier de Koersavond Goodie Bag met extra tips & tricks en leuks voor het fitte brein! Enjoy!

Muziek

Dat muziek een krachtige werking heeft is geen geheim; een all-over kippenvel momentje, een euforisch feel-good gevoel of een hysterische huilbui. Muziek raakt…recht in het hart!

En overduidelijk dus ook in het brein! De wetenschappelijk onderbouwde voorbeelden van de positieve werking van muziek bij ziektebeelden als dementie, Parkinson en in de prille levensfase van premature baby’s zijn verrassend bijzonder en hoopvol te noemen!

Ook bij stress en burn-out klachten kan muziek worden ingezet als grote verbeteraar. Klanken, tonen en tempo hebben een direct effect op je bloeddruk, hartritme en ademhaling. Allemaal factoren die ook van invloed zijn op de mate van ontspanning. Ervaar je moeite met ontspannen? Een muzikale top tien biedt uitkomst! Diverse onderzoekers hebben met elkaar een lijst samengesteld van de 10 beste anti-stress nummers. Dus plug die koptelefoon maar in en plug je hoofd even lekker uit; je brein in de oplaad stand! Beluister via Spotify of hier via Youtube:

Bewegen

Lekker veel bewegen zorgt voor een beter geheugen, verhoogde concentratie, sneller denkvermogen en een jonger brein! Oh en het drukt ook nog eens je snoepwoede de kop in… ‘Do we need to say more’ mensen? Of zoals Erik Scherder zegt; doe normaal en ga gewoon weer bewegen! 

Maak bewegen weer top of mind en programmeer het als vanzelfsprekende reminder in je mindset; de fitbit in je brein! Maak het geen krampachtig streven, maar daag jezelf uit om met creativiteit en humor meer bewegingsmomenten te creëren in je dag en go the extra mile… in dit geval letterlijk dus! Makkelijker gezegd dan gedaan?! Nee hoor valt best mee, echt! We helpen je alvast een handje op weg met deze keep on moving tips & tricks!

Van A naar B (ewegen)
Pak vaker de fiets! Laat ‘lazy Stella’ dan aan de ketting en trek die ‘gouwe ouwe Gazelle’ maar weer eens uit de schuur! Lekker doortrappen met wat weerstand! Toch de luxe van versnellingen? Probeer dan de 1e versnelling uit de weg te gaan en zet in op de 3e als je wacht voor het stoplicht, de brug of heuvel op gaat of windkrachtje hard trotseert. Is je ‘gouwe ouwe Gazelle’ niet opgewassen tegen je woon-werk verkeer en reis je met het ov? Stap dan eens een halte eerder uit en sloof je uit met een stuk brisk walking – stevig doorwandelen met een flinke pas erin!

At the office
Ok, het is een illusie om te denken dat kantoor zal veranderen in een heuse gymclub, maar meer bewegen op je werkplek is eigenlijk een makkie, let maar eens op met deze basis tips & tricks;

  • Loop eens naar een collega in plaats van een mailtje sturen (en vraag gelijk even hoe het weekend was, wel zo gezellig)

  • Loop weg als je belt en telefoneer staand (en doe intussen een brisk-walkje voor wat scherpe one-liners)

  • Haal zelf koffie of loop even mee als een collega aanbiedt dit voor je te halen (en bespreek gelijk de laatste roddels bij de koffie corner)

  • Skip die fancy waterflessen op je bureau, drink uit een kleiner glas en vul vaker bij (geen schnaps formaatje hoor, je kan het ook overdrijven)

  • Lunch en overleg eens staand of wandelend in de buitenlucht (en val dan niet gelijk voor de charmes van het eerste de beste bankje wat je tegenkomt)

  • Ben jij al een gevorderde beweger op je werk en ben je in voor een office-workout 2.0?! Check dan; de torso twist tot de benen knuffel of het houten been tot de onzichtbare stoel.

Guilty verrijkers

Een andere inspirerende boodschap op de Koersavond was die van een verrijkt leven, dat dingen moeite mogen kosten en het belangrijk is je te omringen met een prikkelende en uitdagende omgeving. Combineer dat met een flinke scheut actief leven en je hebt een prima basisrecept voor een ‘gezonder en gelukkiger’ leven…. Nou in ieder geval voor een gezonder leven dan…want geluk zit ‘m ook nog weleens in andere dingen…

Bijvoorbeeld in dingen die juist verre van gezond zijn en waar we zo 123 niet direct voor uit durven komen. Jaja daar zijn ze weer; de Guilty Pleasures. Op de Koersavond hebben velen van jullie je ludieke, oprechte en bijzondere Guilty Pleasures bij ons achtergelaten! We kunnen met recht zeggen dat chocola, chips, vette snack varianten en alcohol in diverse kleuren en maten absolute favourites blijken te zijn. We hebben nog een paar andere Guilty Pleasures op een rijtje gezet;

  • Obsessief huizen loeren op Funda

  • Crocs…en dan niet alleen op de camping

  • Aan benzine of diesel ruiken

  • Flirten op het werk

  • Plassen in zee

  • Jointje roken in bad

  • Britney Spears

  • Temptation Island

Als Koers geven we je graag nog een lijstje mee! Eentje die alle elementen van de Koersavond verbindt; een lijstje om je brein te boosten, je fancy moves te showen en je heerlijk uit te leven!

Luister, voeg je eigen Guilty Pleasure-knallers toe en enjoy!

Hopelijk tot snel!

Nogmaals hartelijk dank voor je aanwezigheid op de Koersavond! We hopen dat je net zo genoten hebt als wij! We blijven graag met je in contact en hopen je snel weer te zien of spreken. En wellicht tot de volgende Koersavond?! Nieuws & updates van Koers volg je via de website of LinkedIn.

SAVE THE DATE! 7 nov 2019 Koersavond – meer info volgt!