65 deelnemers op Koersavond met Mark Mieras

Voor 65 deelnemers was het onderwerpimpressie Koersavond
Burn-out, Mentale Fitheid en de Hersenen prikkelend genoeg om op 7 juni naar Nieuwegein te komen.

Tijdens een succesvolle Koersavond  in het MindCenter vertelde Mark Mieras waarom leren en spelen zo belangrijk is voor het herstel van de hersenen. Ook kwam aan het licht dat ons brein graag geprikkeld wordt door waardering, natuur, afwisseling en uitdaging. Welke kracht verrassen heeft en hoe belangrijk autonomie en trots zijn.

Er waren oefeningen om de mentale fitheid te vergroten en breinbrekers die voor verrassing en verwarring zorgden. We sloten de avond af met de hierbij passende quote van Pippi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.”

Burnout en uitdaging

 

Koers reageert op discussiepunt declarabele psychische zorg

Koers Bedrijfspsychologie, landelijke aanbieder van psychologische dienstverlening voor werknemers, wil reageren op het discussiepunt tussen de NZa en HSK Groep. Dit gaat over declaraties die onterecht zouden zijn ingediend volgens de NZa, waardoor HSK Groep een hoge boete is opgelegd.

De voortdurende discussie over de definitie van een burn-out is een lastige. Burn-out is geen officiële diagnose volgens de DSM (een overzicht van alle psychische stoornissen), maar ‘burn-out achtige’ klachten komen in deze tijd wel heel veel voor. Sterker nog, het is een van de meest voorkomende beroepsziektes op dit moment. En het wel of niet hebben van een door de verzekeraar ‘uitgekozen’ diagnose is wél bepalend voor recht op vergoede zorg.  Lees meer

Koers en AVG / Privacy Policy

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is op 25 mei 2018 ingegaan ter vervanging van onze eerdere privacywetgeving. Met de komst van deze nieuwe wetgeving zijn onder andere uw privacyrechten verder uitgebreid en is de beveiliging op privacygevoelige informatie versterkt. Koers Bedrijfspsychologie is druk bezig geweest om tijdig en volledig te voldoen aan deze nieuwe verordening. Onze Privacy Policy leest u hier.

Congres over het Taboe op Psychische Klachten

Heel Holland in de kreukelstaboe op psychische klachten

En toch doen we liever alsof dat niet zo is…

Waarom het hoog tijd is het taboe op psychische klachten te doorbreken.

En waarom ‘Heel Holland mentaal fit’ een nog mooier streven is.

Kom naar het congres op vrijdag 16 november 2018

 

congres taboe psychische klachtenLees meer over het congres: https://uitmentalekreukels.nl/

Met medewerking van Roos Vonk, Wilma Schaufeli en gasten uit de topsport, politiek en HR.
Onder leiding van dagvoorzitter Richard Engelfriet

Aanmelden kan hier

Mark Mieras over Burn-out, Mentale fitheid en de Hersenen

Altijd al willen weten welk effect burn-out heeft op de hersenen?Koersavond afb

En hoe je hersenen je mentaal fit kunnen maken?

Kom dan naar de Koersavond op donderdag 7 juni 2018

Lees meer in de flyer: Koersavond over burn-out, mentale fitheid en de hersenen
Terug naar de schoolbanken Mark Mieras – wetenschapsjournalist

Aanmelden (kosteloos) kan hier

Wat doet Koers met GRIP?

Onze psychologen en cliënten werken inmiddels alweer ruim een half jaar met de GRIP-ontwikkeltool. En sinds 1 januari wordt GRIP bij alle intakes ingezet. Wij geven u graag een update over de mogelijkheden. Wilt u meer informatie neemt u dan contact met ons op!

Wat doet Koers met GRIP?

Update: Koers & GRIP

Hoe vriendelijk ben je voor jezelf?

Herken je dat?

Je bent vriendelijk en behulpzaam voor veel mensen in je omgeving. Maar voor jezelf doe je dit niet.
Je zorgt voor iedereen en misschien leg je de lat ook wel hoog. Maar… denk ook regelmatig even aan jezelf!

De Doe vriendelijk Dag op zaterdag 17 februari is een mooie dag om eens vriendelijk te zijn voor je eigen ik: Oordeel mild, ga iets ontspannend doen, geef je eigen grenzen aan! En kijk vooral ook naar de positieve kant, wat gaat er allemaal goed!

Veel Succes gewenst!Doe vriendelijk dag

Vacature Financieel medewerker / Officemanager

Voor de verdere groei van Koers Bedrijfspsychologie zijn wij op zoek naar:

Financieel medewerker / Officemanager – 20 uur – Houten

Je toekomstige werkplek:

Koers Bedrijfspsychologie is een landelijk georiënteerd bedrijf met het hoofdkantoor in Houten. Onze psychologen begeleiden medewerkers van allerlei soorten bedrijven om zich weer sterker en weerbaarder te voelen. Je eigen koers ontdekken en de bij jou passende routekaart ontwerpen, dat is wat wij doen.
Koers is een snelgroeiend bedrijf: in 5 jaar tijd zijn we gegroeid naar een team van 20 medewerkers, waarvan er 6 bijna continu op kantoor aanwezig zijn. Momenteel zijn we bezig om onze dienstverlening nog beter te consolideren en om taken beter te verdelen of over te dragen (gezien de groei). Daarom zoeken we dus ondersteuning bij ons officemanagement! In ons team heerst een ‘no-nonsense’ cultuur: humor, autonomie en daadkracht zijn gemeenschappelijke delers.

 
Dit ga je doen:

Wij zoeken ondersteuning op het gebied van zowel de financiële administratie, als op het gebied van officemanagement. Voorbeelden van werkzaamheden zijn:

  • Facturatie (boekhoudsysteem AFAS/Profit);
  • Bijhouden financiële administratie (verzorgen van aanmaningen indien nodig);
  • Inboeken facturen en verzorgen van maand/ kwartaalrapportages;
  • Verwerken van aanmeldingen (bevestigen, contact met klant en psycholoog, invoeren);
  • Ondersteunen van de senior officemanager waar nodig;
  • Bereikbaarheid naar klanten en psychologen toe tijdens onze openingstijden.

 
Dit breng je mee:

  • Minimaal MBO werk- en denkniveau;
  • Minimaal 2 jaar relevante werkervaring (boekhoudkundig en financieel);
  • Eigenschappen als nauwkeurigheid, daadkracht en communicatieve vaardigheden;
  • Geen schroom om met klanten telefonisch contact te hebben en vragen c.q. klachten af te vangen en op te lossen;
  • Pragmatische inslag en klantgerichtheid;
  • Gevorderde kennis van Excel, boekhoudsystemen (bv. AFAS/Profit), kennis van Google GSuite is een pré.
  • De ideale kandidaat woont binnen een straal van 10 km rondom Houten.

 
Dit bieden wij jou:

  • Startend met 20 uur, met opbouw naar 24 uur per week (bij voorkeur verdeeld over 4 à 5 ochtenden en in ieder geval op vrijdagochtend);
  • Gezellige werkplek in een energiek team in Houten (goed gelegen nabij de A27);
  • Leuke allround functie bij een bedrijf met een mooie missie;
  • Veel vrijheid, zelfstandigheid en ruimte voor initiatief;
  • Marktconform salaris;
  • Uitzicht op vast dienstverband.

 

Voor vragen over de vacature kun je terecht bij Annette Post via werving@koersbedrijfspsychologie.nl
Of telefonisch via 085-9020307 (ma-do tussen 9-13 uur).

Je kunt je CV en motivatie richten aan Francien Bazelier en naar ons mailen via werving@koersbedrijfspsychologie.nl Reageren kan tot uiterlijk vrijdag 9 maart 2018.

Geplaatst op 15 februari 2018

Blue Monday & De Kracht van Dankbaarheid

Vandaag is het blue monday, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar.blue monday

De oprichter van deze ‘blauwe maandag’ is de Britse psycholoog Cliff Arnall. In 2015 bedacht hij een wetenschappelijke formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari, de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met mislukte goede voornemens en vakanties die ver weg lijken. Verder zijn de dagen donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek.

Bij Koers doet blue monday ons denken aan een fragment van cabaretière Brigitte Kaandorp ‘Ik heb een heel zwaar leven!’
Ik heb een heel zwaar levenHet lied is wat overdreven, maar het geeft wel een indicatie hoe mensen in het leven kunnen staan. De rij bij de kassa is te lang, het regent en ook nog de voornemens die niet lukken en de vakantie die nog ver weg is,…

Jammer vinden wij, want daardoor missen we ook een heleboel geluk in ons leven!

Verschillende onderzoeken tonen aan dat als je dankbaar bent voor wat je wel hebt, dat een directe uitwerking heeft op de mate waarop we ons gelukkig voelen. Dankbaarheid voelen (en uiten) bij de dingen die waardevol voor je zijn, is een ontzettend krachtig middel om meer geluk in je leven te ervaren. Dankbaarheid heeft zelfs een positieve invloed op je nierfunctie, bloeddruk , hart én de ervaren mate van stress.

Maar hoe breng je dat in de praktijk?
Vaak waarderen we pas wat we hebben als we het kwijt zijn. En dan volgt er spijt omdat we niet genoten hebben toen het er was. Dit en de eerder beschreven effecten van dankbaarheid geven redenen genoeg om te aandacht te schenken aan dankbaarheid. En het mooie is…dankbaar zijn is een vaardigheid die je kunt oefenen!

* Begin de dag dankbaar Dankbaarheid
‘Wie elke dag even stilstaat bij een positief aspect in zijn/haar leven, ervaart een hoger welbevinden’ aldus de Amerikaanse sociaal psycholoog David G. Myers.
Bedenk elke ochtend bij het opstaan één ding in je leven waar je dankbaar voor bent. Dat kan van alles zijn, een warme douche, een kop koffie, een fijne geur. Sta tijdens deze oefening ook eens stil bij het gegeven dat er iemand op de wereld heel dankbaar zou zijn bij iets wat voor jou vanzelfsprekend is zoals een dak boven je hoofd, je zintuigen of warm water.

* Uit je dankbaarheid
‘Dank je wel’ zeggen als je partner heeft opgeruimd, je gelukkig prijzen met die fijne collega’s of die behulpzame man in de supermarkt. Vanuit een bepaalde mate van vanzelfsprekendheid of in de waan van de dag, gaan we vaak voorbij aan het zeggen van ‘dank je wel’. Gek eigenlijk, want dankbaar zijn is iets wat we toch al wel jong leren. Misschien herinner je je nog wel dat je moeder je vaak gezegd heeft ‘en wat zeg je dan?’. Waarop jij aangaf ‘dank je wel’ wanneer je het worstje aannam bij de slager.

* Maak een lijst met waar je allemaal dankbaar voor bent
Hang deze lijst ergens op waar je hem goed kunt zien en sta er regelmatig bij stil. Sluit even je ogen en richt je op je ademhaling. Als er dan nog dingen bij je opkomen, dan kun je deze ook opschrijven. Dankbaarheid laat je inzien wat je wel hebt!

Tip: door aan het einde van een werkdag bewust te benoemen wat je allemaal wel gedaan hebt, ervaar je meer voldoening over je dag dan wanneer je alleen maar kijkt naar wat er is blijven liggen.dankbaarheid2

Feestdagen: uw moment van rust?

Het is vroeg donker, de temperatuur daalt, de meeste bomen zijn kaal en de dieren maken zich op voor hun winterslaap; de natuur keert zich naar binnen om in alle stilte tot rust te komen.

Dit is een mooie aanleiding om zelf ook eens stil te staan bij het ritme van de natuur. Een moment voor zelfreflectie; welke koers vaart u op dit moment? 
Probeer terwijl u dit doet geen oordeel te hebben over uw situatie, het is enkel een observatie.  

Ontdek met een gezonde dosis nieuwsgierigheid wat u mogelijk anders wilt doen volgend jaar. Ga in ieder geval op zoek naar een koers waarvan u gaat sprankelen. 

Namens het gehele Koers team wensen wij u en uw dierbaren fijne kerstdagen en een sprankelend 2018!

Fijne Feestdagen Koers