Oplossingsgerichte gesprekstechnieken

Tijdens uw spreekuur of gesprek met de werknemer heeft u vaak weinig tijd. De werknemer is iemand met burnoutklachten en een externaliserende copingstijl. Tijdens het gesprek probeert u met veel moeite deze persoon in beweging te krijgen zodat hij/zij zelf plannen gaat maken. Aan het eind van het gesprek bent u vermoeid en heeft u het idee dat de werknemer niets zal veranderen. Herkenbaar?

Deze nascholing gaat in op het vraagstuk hoe u binnen korte tijd de regie kan terugleggen bij de werknemer, door middel van oplossingsgerichte technieken. In deze benadering richt de zorgprofessional zich op het motiveren tot verandering, in plaats van het richten op het probleem. Oplossingsgerichte therapie is een respectvolle, snelle en toekomstgerichte benadering die een werknemer in zijn kracht zet. Irritatie, weerstand en frustratie leert u te voorkomen, bij de werknemer en bij uzelf. Ook leert u hoe u met uw houding de kracht en hulpbronnen van de werknemer naar boven haalt: uw manier van vragen stellen bepaalt namelijk ook de richting van de ander. Resultaat: de werknemer ontwikkelt hoop en motivatie en er gaat geen kostbare tijd verloren aan goed bedoelde adviezen die niet worden opgevolgd.

De oplossingsgerichte technieken zijn o.a. geschikt bij de begeleiding van:

  • werknemers met een chronische ziekte
  • werknemers met onbegrepen lichamelijke klachten en/of psychische problematiek
  • klagende, ongemotiveerde en externaliserende mensen
  • werknemers met een ongezonde leefstijl

De dag is opgebouwd uit een combinatie van theorie over oplossingsgerichte therapie en veel oefenen met de technieken, inclusief praktijkvoorbeelden en casuïstiek. De technieken zijn gemakkelijk te leren en snel toepasbaar, dus u heeft er de volgende dag al baat bij.

De deelnemer kan na afloop van de nascholing:

  • de techniek van de oplossingsgerichte gespreksvoering toepassen
  • de diverse groepen herkennen waarbij deze methode geschikt kan zijn
  • de werknemers stimuleren met door de werknemers zelfbedachte interventies.
  • genieten van een effectievere gespreksvoering met de werknemer.

Doelgroep: Bedrijfsartsen, huisartsen, casemanagers, (HR)managers, arbeidsdeskundigen
Accreditatiepunten: 6 voor (bedrijfs)artsen