Hoe coach je de manager op een effectieve manier?

Veel managers vinden het lastig om het gesprek aan te gaan als het gaat om (dreigend) psychisch verzuim. Dit thema is wat ongrijpbaar en vaag en er kunnen ongevraagde adviezen voorbij komen van bijvoorbeeld huisarts (“de medewerker moet 6 weken rust houden”) waardoor verwarring kan ontstaan. Tevens bestaan er vaak twijfels: hoe ga ik een gesprek aan met iemand die psychische klachten heeft? Welke reacties kan ik verwachten? Terwijl aan de andere kant vanuit het bedrijf vaak een ‘eigen regie’ rol gevraagd wordt en je als bedrijfsarts meer adviseur bent dan regisseur.

Sommige managers kunnen in die situaties in extremen schieten qua reactie: van bijvoorbeeld pamperen tot de “verander of verdwijn” manier. Beide stijlen leiden niet tot snelle reïntegratie van de medewerker. Hoe kun je de stijl van de manager herkennen en hem/haar goed begeleiden als bedrijfsarts, zodat hij/zij meer grip krijgt op psychisch verzuim? Hoe kun je ervoor zorgen dat de manager regie kan houden op het proces? En wat betekent dat voor je eigen rol?

Thema’s:

  • Waar heeft een manager behoefte aan? Wat is belangrijk voor hem/haar?
  • Communicatie: hoe werkt het? Stijlen van gedrag en informatieverwerking
  • Wat is eigen rol als het gaat om coachen van een manager? Hoe stel je jezelf daarin op?
  • Welke types manager zijn er en per ‘type’ en ‘niveau’ wat betekent dat voor de tips en adviezen die je geeft? Theorie: management skills en communicatiestijlen.
  • Wat doe je als de manager de regie niet oppakt of de casus uit te hand dreigt te lopen?

Opbouw:

Theorie wordt afgewisseld met veel opdrachten in werkgroepen. We werken veel met opstellingen en rollenspellen en opdrachten ter vergroting van het inzicht bij de deelnemer. De cursus wordt voorafgegaan door het invullen van een vragenlijst/opdracht gericht op inzicht vergroten.

Wat levert het op?

  • Vergroten “Eigen regie – rol” van de manager doordat het gesprek over verzuim beter en eerder gevoerd wordt.
  • Sneller herkennen van gedragsstijlen bij de manager die kunnen leiden tot langdurige uitval.
  • De manager de juiste vragen kunnen laten stellen in gesprekken over verzuim en kans op verzuim.
  • Bewust zijn van je eigen rol in dat proces: helpt je eigen opstelling je bij hetgeen je wilt bereiken?

Doelgroep: Bedrijfsartsen, huisartsen, casemanagers, (HR)managers, arbeidsdeskundigen
Accreditatiepunten: 6 voor (bedrijfs)artsen