Vandaag is het blue monday, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar.blue monday

De oprichter van deze ‘blauwe maandag’ is de Britse psycholoog Cliff Arnall. In 2015 bedacht hij een wetenschappelijke formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari, de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met mislukte goede voornemens en vakanties die ver weg lijken. Verder zijn de dagen donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek.

Bij Koers doet blue monday ons denken aan een fragment van cabaretière Brigitte Kaandorp ‘Ik heb een heel zwaar leven!’
Ik heb een heel zwaar levenHet lied is wat overdreven, maar het geeft wel een indicatie hoe mensen in het leven kunnen staan. De rij bij de kassa is te lang, het regent en ook nog de voornemens die niet lukken en de vakantie die nog ver weg is,…

Jammer vinden wij, want daardoor missen we ook een heleboel geluk in ons leven!

Verschillende onderzoeken tonen aan dat als je dankbaar bent voor wat je wel hebt, dat een directe uitwerking heeft op de mate waarop we ons gelukkig voelen. Dankbaarheid voelen (en uiten) bij de dingen die waardevol voor je zijn, is een ontzettend krachtig middel om meer geluk in je leven te ervaren. Dankbaarheid heeft zelfs een positieve invloed op je nierfunctie, bloeddruk , hart én de ervaren mate van stress.

Maar hoe breng je dat in de praktijk?
Vaak waarderen we pas wat we hebben als we het kwijt zijn. En dan volgt er spijt omdat we niet genoten hebben toen het er was. Dit en de eerder beschreven effecten van dankbaarheid geven redenen genoeg om te aandacht te schenken aan dankbaarheid. En het mooie is…dankbaar zijn is een vaardigheid die je kunt oefenen!

* Begin de dag dankbaar Dankbaarheid
‘Wie elke dag even stilstaat bij een positief aspect in zijn/haar leven, ervaart een hoger welbevinden’ aldus de Amerikaanse sociaal psycholoog David G. Myers.
Bedenk elke ochtend bij het opstaan één ding in je leven waar je dankbaar voor bent. Dat kan van alles zijn, een warme douche, een kop koffie, een fijne geur. Sta tijdens deze oefening ook eens stil bij het gegeven dat er iemand op de wereld heel dankbaar zou zijn bij iets wat voor jou vanzelfsprekend is zoals een dak boven je hoofd, je zintuigen of warm water.

* Uit je dankbaarheid
‘Dank je wel’ zeggen als je partner heeft opgeruimd, je gelukkig prijzen met die fijne collega’s of die behulpzame man in de supermarkt. Vanuit een bepaalde mate van vanzelfsprekendheid of in de waan van de dag, gaan we vaak voorbij aan het zeggen van ‘dank je wel’. Gek eigenlijk, want dankbaar zijn is iets wat we toch al wel jong leren. Misschien herinner je je nog wel dat je moeder je vaak gezegd heeft ‘en wat zeg je dan?’. Waarop jij aangaf ‘dank je wel’ wanneer je het worstje aannam bij de slager.

* Maak een lijst met waar je allemaal dankbaar voor bent
Hang deze lijst ergens op waar je hem goed kunt zien en sta er regelmatig bij stil. Sluit even je ogen en richt je op je ademhaling. Als er dan nog dingen bij je opkomen, dan kun je deze ook opschrijven. Dankbaarheid laat je inzien wat je wel hebt!

Tip: door aan het einde van een werkdag bewust te benoemen wat je allemaal wel gedaan hebt, ervaar je meer voldoening over je dag dan wanneer je alleen maar kijkt naar wat er is blijven liggen.dankbaarheid2