Autonomie en wendbaarheid: verandermanagement anno 2016 (Dag 2)

Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Autonomie en wendbaarheid: verandermanagement anno 2016 (Dag 2)

11/10/2016 @ 9:30 - 16:30

De sleutel voor veranderprocessen, vitaliteit en mobiliteit

Vragen die wij vaak horen van HR-professionals, adviseurs en bedrijfsartsen als het gaat om koerswijzigingen of veranderprocessen zijn: Hoe krijg je mensen mee? Hoe blijven het verzuim en de kosten (qua uitstroom of ontslag) zo laag mogelijk? Volgens ons kan de professional/ adviseur zich beter de vraag stellen “Hoe houden we onze mensen blijvend wendbaar en autonoom, zodat ze zich zelf verantwoordelijk voelen over hun gezondheid, inzetbaarheid en ontwikkeling?” Maar hoe doe je dat, en hoe maak je die vraag zo klein dat je er morgen mee kan beginnen? In dit ontwikkeltraject staan deze vragen centraal.

Met het antwoord op deze vraag kun je namelijk een cultuur creëren waarin mensen regie willen nemen over hun eigen gezondheid, ontwikkeling en geluk, en hoeft die cultuur niet op dat moment pas gecreëerd te worden. Hoe kun je van een reactief naar een actief beleid veranderen en hoe kun je dat proces als HR-adviseur, bedrijfsarts, A&O-deskundige of Business Partner begeleiden? Hoe maak je het klein en hoe ‘verkoop’ je het intern aan je stakeholders?

Autonomie en wendbaarheid: verandermanagement anno 2016 pdf

Return on investment van dit ontwikkeltraject:

  • Concrete handvatten hoe je vanuit je rol als HR-pro/ bedrijfsarts/ A&O-adviseur de ontwikkelslag kan maken van ‘ingrijpen bij veranderingen’ naar ‘een cultuur creëren waarin mensen veranderingen gemakkelijk opvangen en mensen continu met vitaliteit en ontwikkeling bezig zijn’;
  • Begrijpen hoe je ‘awareness’, wendbaarheid en autonomie bij medewerkers, managers en bij jezelf kunt vergroten, en hoe je optimaal in dit proces interdisciplinair samenwerkt;
  • Je leert hoe je dit proces goed kunt begeleiden richting je (interne) klanten, zoals de directie, OR en het management en dus hoe je de return on investment kunt laten zien.

Wat dit traject uniek maakt is dat de stof geleerd wordt door een grote hoeveel ‘leren door te ervaren’ in combinatie met praktische en toepasbare modellen, best practices en theorieën over gedragsverandering en changemanagement. Daarom wordt dit traject ook gegeven door een HR-manager (Dirk Jan Jonker), een senior bedrijfsarts en een bedrijfspsycholoog (Francien Bazelier) zodat alle kanten goed worden belicht.

Aantal accreditatiepunten voor bedrijfsartsen (ABSG): 12 (reeds toegekend)

Dag 1
Verdieping over het begrip wendbaarheid. Pas als je zelf goed doorleeft wat wendbaarheid betekent, kun je het goed overbrengen aan de ander.

  • Wendbaarheid: wat betekent dat, voor jou als medewerker, manager en professional? Waarom is wendbaarheid urgent? Hoe helpt het ons in de huidige tijd en waarom moet we niet gewoon doorgaan zoals we gewend zijn?
  • Als je kijkt naar wat jouw gedrag stuurt, waar koers je dan op? Wat is jouw why, en hoe verandert die door de tijd heen?
  • Recept voor maximaal vastzitten: welke copingstijlen herken je bij medewerkers? Stuur je beter op gedrag of op de overtuigingen (de why)?
  • Is je gedrag consistent met je why? Een mix van schemagericht werken en handelen op basis van de Why, How, What (Simon Sinek)
  • Welke elementen beïnvloeden wendbaarheid? Theoretisch kader en oefeningen rondom werkplezier en vitaliteit (Gallup), awareness en autonomie.
  • Nu je weet wat wendbaarheid is en wat het beïnvloedt: hoe zet je de beweging in gang? Voor jezelf maar met name in het bedrijf. Wat is nodig om wendbaar te worden en blijven?
Dag 2
De vertaalslag naar de organisatie. Koersen op wendbare medewerkers.

  • Waar maak je de start? Hoe begin je ‘klein’ met dit grote begrip?
  • Welke zaken zijn er al aanwezig waar je op kunt aanhaken?
  • Welke vragen stel je aan een manager, zodat hij/zij geprikkeld wordt hiermee aan de slag te gaan? Hoe prikkel je een team om wendbaarder te worden? Een andere kijk op ‘het gesprek’ voeren en teamdynamiek. Een start maken met cultuurverandering.
  • Wat maakt dat de verandering gaat lukken? Veranderkunde vanuit de why, schema’s en het écht begrijpen van je gesprekspartner.
  • Wat doe je als de verandering stagneert of niet op gang komt? Waar heb je de meeste kans van slagen? Uitwisselen van cases en best practices.

Voor bedrijfsartsen zijn 12 accreditatiepunten toegekend door het ABSG!

Locatie: Utrecht
Data: 29 september & 11 oktober 2016 (2 dagen)
Tijd: 9.30 – 16.30 (beide dagen)
Kosten: € 495,- (excl. BTW)
Doelgroep: Bedrijfsartsen, HR-managers, (lijn)managers en A&O-deskundigen
Team-actie: Kom je met drie collega’s, dan betaalt de 3e persoon de helft van de prijs.

 

 

Details

Date:
11/10/2016
Time:
9:30 - 16:30
Event Tags:
, , , , ,